nartentinekenoordkaap14.reismee.nl

Door de Harz

Woensdag 14 mei 2014 Waalre naar Lippstadt.

We pakken rustig op ons gemak de camper in. Ik doe wat allerlaatste boodschappen en de mooie bos moederdagbloemen gaat naar de buurvrouw, die ze een beetje perplex in ontvangst neemt. We rijden pas na drieën Waalre uit. Het eerste stuk is saai…alleen maar autobaan en langs grote steden; maar het schiet wel goed op. Na 227 kilometer vinden we het wel genoeg en zoeken de camperplaats in Lippstadt op. De voor campers bestemde plaatsen zijn bezet maar er is op de reguliere parking er naast plaats genoeg. Eerst de benen strekken en een flinke wandeling naar en door het centrum.

Donderdag 15 mei 2014. Lippstadt – Göttingen – Duderstadt.

We vertrekken onder een grauwe hemel om 10.00 uur. De bewolking hangt zo laag dat de wieken van de moderne windmolens bij Paderborn onzichtbaar zijn. Het schiet niet zo goed op want een paar keer komen we in een file terecht vanwege rijbaanversmelling. Tegen 12 uur rijden we om Kassel heen. Net iets later rijden we Niedersachsen in. Tegen half een strekken onze benen op een parking enkele kilometers voor Göttingen en lunchen er. De 1e te controleren camperplaats is in Göttingen bij het Badeparadies Eiswiese. Een mooi plekje. Door heel aardig landschap van groene heuvels, bosjes en smalle riviertjes gaat het door naar Duderstadt. De 1e stop daar is de Eichsfeldhalle bij een boogschietveld en een kermis in opbouw en 4 km verder is de volgende camperplaats. Er staat al een (Nederlandse) camper. Na de checklist ingevuld te hebben voor deze camperplaats, lopen we een rondje door dit typische stadje met zijn massa’s vakwerkhuizen, vele winkeltjes, enkele oude kerken (de St. Cyriakus bekijken we ook binnen uitvoerig) en een oude poort (Westerturm) met een aparte gedraaide spits. Het oude centrum van Duderstadt is verfraaid met talloze beelden en beeldengroepen, kleurrijke balken in de vakwerkgevels en vele uithangborden. Al met al is er veel te zien. Via het stadspark lopen we naar de Penny Market voor wat boodschappen en dan terug naar de camperplaats. Daar komen even later nog twee campers er bij staan. De weersvoorspellingen zijn prima voor de komende dagen!

Vrijdag 16 mei 2014 Duderstadt – Wiesenbeker Teich – Bad Lautenberg.

Om 9.15 uur rijden we onder een strakblauwe hemel en stralende zon verder. Over slingerwegen en door bosrijk gebied gaat het naar de Wiesenbeck Teich , de volgende camperplaats. Het is een campermogelijkheid vóór een camping. Bij de receptie nemen we met de baas de gegevens door, ondanks dat hij er eigenlijk geen tijd voor heeft en vindt dat we een afspraak hadden moeten maken: tijd is geld! Op dezelfde parking begint een wandeling uit de Actief en Anders-gids; hier zouden we €1,50 moeten betalen, maar de automaat weigert het geld. Ik informeer bij de receptie: de automaat wordt vanmiddag gemaakt . Dan beginnen we aan de wandeling naar de 660 meter hoge Ravensberg. We lopen om het stuwmeertje de Wiesenbeker Teich heen en beginnen dan een vrij wild pad op te klimmen. Het vervolg is wat onduidelijk; sinds 1996 is er natuurlijk het een en ander veranderd. Het minikaartje in de gids is niet erg duidelijk en de beschrijving summier. Het is een stevig stuk klimmen. Onderweg komen we voorbij de Drei Herrenstein (een 3-landenpunt tussen Preussen, Hannover en Braun-schweig. Na twee en een half uur zijn we op de top met uitspanning, zendmasten en skilift en uitzicht naar 3 kanten, die de klim dubbel en dwars de moeite waard maakt. We houden er onze lunchpauze en zitten heerlijk in het zonnetje. Om goed een uur kuieren we dan weer aan. Aan de andere kant gaat het omlaag. We passeren de Schulken Hütte, van waar mooi zicht is op Bad Sachsa en omlaag naar het Kukalstal. Het laatste deel naar beneden gaat over de Jägerstieg, een smal paadje, dat in haarspeldbochten steil bergaf gaat. Het laatste stuk gaat toch weer even gemeen over een bergje heen. Dan is het één lange (modderige) afdaling terug naar de camping en de parking. Om 15.15 uur zijn we terug van de wandeling. We rijden naar de volgende camperplaats op onze lijst in Bad Lautenberg bij het Hallenwellenbad Vitamar om daar ook te overnachten.

Zaterdag 17 mei 2014 Bad Lautenberg - Walkenried – Bad Sachsa.

Na een rustige nacht vertrekken we om 10.15 uur. Eerst halen we de weekend boodschappen bij de LIDL in Lautenberg . Dan rijden we het dorp uit naar Osterhagen, waar we bij een restaurant annex bikercafé de 1e camperplaats van vandaag controleren. De eigenaar van het restaurant kunnen we niet te pakken krijgen op deze zaterdagmorgen. Dus laten we een berichtje achter in de brievenbus. Camperplaats 7 in Nüxei bij Bad Sachsa is met bijbehorend restaurant al jaren geleden opgeheven; dat krijgen we te horen van de overbuurvrouw. We rijden Bad Sachsa zelf in en komen bij no 8: Zum Kachelofen heet tegenwoordig “Harzer Schnitzelhaus und Harzer Waffelbäkkerei”. Voor de rest is het gelijk gebleven. We rijden nu naar de oostzijde van Bad Sachsa, waar we aan een verkorte versie van wandeling 18 uit de Actief&Anders-gids Harz/Teutoburgerwoud beginnen. Het stuk in Bad Sachsa laten we achterwege. We treffen direct een jongeman, die ons adviseert bij een splitsing links aan te houden. Het rechter pad wordt namelijk door een omgevallen boom geblokkeerd. We gaan het Naturschutzgebiet Priorteich–Sachsenstein in, een bosgebied met in het begin blubberige paden. Maar het ziet er wel goed uit. We passeren de grote Priorteich. Daar zien we een Blauwe reiger en een familie Knobbelzwanen. We passeren het oude station van Walkenried en zoeken het Klooster Walkenried op. Daar op een picknickbank op een weitje lunchen we eerst alvorens het kloostercomplex te bezoeken. De oude kloosterkerk uit 1129 is niet meer dan een ruïne. Na een rondje lopen we dit terrein weer af en vervolgen onze “Karstweg”route. Infoborden vertellen over de Anhydrit en gips dat hier in de grond zit. We passeren de 850 jarige Sachseneiche en bereiken even later twee Zwergenlöcher. Als “anhydriet” met water in contact komt zwelt het op en wordt gips. Soms levert dat minigrotjes op, de Zwergenlöcher dus. Het is meteen onze eerste “Earthcache” van deze reis. Aan de andere kant van de spoorlijn vinden we later nog zo’n grotje bij de ruïne van het kasteel Sachsenburg. Vandaar is er een mooi uitzicht op de Sachsenstein aan de overkant van het spoor: een hoge wand van wit gipsgesteente. Onderweg terug naar de camper klauteren we over de eerder genoemde omgevallen boom, die in de lengterichting op het pad is gevallen. Om 16 uur zijn we terug en rijden na een kop thee terug naar Bad Sachsa. Net buiten het centrum is de laatste te controleren camperplaats van vandaag op het terrein van de Schuttersvereniging. Normaal kost een overnachting €7,00 maar de betaalautomaat is defect dus vandaag voor niks. Het is een heerlijk rustig plekje.

Zondag 18 mei 2014. Bad Sachsa – Zorge – Braunlage – St Andreasberg – Altenau

We zijn er pas om half tien wakker. Even na half elf rijden we weg. We vinden een parkeerplaats in Neuhof voor een earth-cache wandeling, die ons opnieuw naar de Sachsenstein brengt. Tijdens de klim gaat het in marstempo naar boven want we worden begeleid door de klanken van de dorpsharmonie. We passeren een informatiebord, twee hutten om uiteindelijk boven op de Sachsenstein te komen. Prachtig is het uitzicht vanaf de witte kalksteenrotsen. Via een omweg en een andere cache gaat het dan weer naar beneden. Halverwege zien we nog twee reeën het bos in duiken. Net voordat de fanfareoptocht echt begint (er staan en zitten nu massa’s mensen langs de weg) kunnen we het dorp uit en rijden tussen 2 rijen toeschouwers door. Het gaat naar Zorge waar we een bezoekje brengen aan de camping daar. We vinden er samen met een Belgisch stel een cache bij de ingang. We lunchen er op de parking. Het is nu beginnen te regenen en we vervolgen onze route langs de camperplaatsen. Achtereenvolgens komen we in Braunlage, St. Andreasberg, en Altenau. Daar bekijken we eerst een camperplaats bij de Therme Heisser Brocken. We tanken er water voor €0,50 en lozen de WC. Net na vijf uur rijden we naar de laatste stek van vandaag, no 2 in Altenau: bij restaurant Alter Bahnhof dat geen restaurant meer is. Rond negen uur komt iemand het sta-geld innen. Hij weet te vertellen, dat het terrein door twee Nederlanders is gekocht. Ze hebben er grootse plannen mee. Ondertussen is de regen voorbij.

Maandag 19 mei 2014 Altenau – Clausthal-Zellerfeld.

Via uitgestrekte sparrenbossen rijden we vandaag eerst via de Okerstausee met z’n vele zijtakken naar de camperplaats in Schulerberg. In Hahnenklee ligt de camperplaats vlak naast de skilift en een mooie “Stab-kirche” uit 1901naar Noors model; het is een hele grote met een prachtig carillon in de toren ernaast. Dan verder naar Lautenthal met daar een idyllisch mooie camperplaats. Rondom zijn hoge groene met sparrenbossen bedekte heuvels. Het wemelt er van de wandelroutes. Om half twee zijn we in Clausthal-Zellerfeld, doen wat boodschappen bij de LIDL en installeren ons op de parking bij het oude treinstation. Intussen is de lucht strakblauw geworden en schijnt de zon volop. De cache in of op een oud geel spoorkarretje (15 meter verder op) vinden we vooralsnog niet. Nadat we de boterhammen op hebben lopen we naar het Toeristeninformatiekantoor om de 2x €1,50 toeristenbelasting te betalen. We krijgen foldertjes mee van de Marktkirche zum Heiligen Geist in Clausthal en de Geosammlung van de Technische Universität Clausthal. We maken vervolgens een rondje door Clausthal en bezoeken die fraaie Marktkirche, de grootste houten kerk in Duitsland. Clausthal bestaat trouwens voor een groot deel uit houten gebouwen, heel apart. Als we terug zijn bij de camper zoeken we nog een keer naar de cache die op dat oude spoorkarretje moet zitten. Een jong stel uit Osterode, die al wel 10 keer hier zijn wezen zoeken, helpt mee, maar ik vind hem in een grote magnetische bout. Nart draait hem open en we schrijven onze naam op de logrol. Ik zit nog heerlijk een tijdje buiten in de zon; de weersvoorspellingen voor de komende dagen….32 graden; dat moeten we nog meemaken!

Dinsdag 20 mei 2014 Clausthal-Zellerfeld - Einbeck.

In het gebouw van de TU naast de Marktkirche bekijken we eerst vandaag de zeer uitgebreide mineralen verzameling. Door de mijnbouwactiviteiten hier in de Harz is door de eeuwen heen een traditie ontstaan van mineralogie en geologie. Ook de vestiging van de universiteit heeft hier zijn basis. Van millimeter kleine frutseltjes, die met een loep bekeken kunnen worden, tot joekels van kristallen groter dan een halve meter zijn er in de diverse zalen te zien. Het een en ander is zeer systematisch geordend; op samenstelling, eigenschappen, groeiwijze, structuur en vindplaats. Vooral Nart is er erg enthousiast over! Er zijn ook vitrines met koralen, fossielen en meteorieten. Alles bij elkaar heel interessant. Om 11.30 uur pikken we de camper weer op en rijden naar een parkeerplaats ten zuiden van de stad om daar een wandeling door het rondom liggende gebied te maken. Nergens in Duitsland vindt men zoveel hoog gelegen meertjes als hier. Het doet mij sterk denken aan de zuid Limburgse heuvels, maar dan met wat meer naaldbomen en veel meertjes. Die heten hier Teiche (vijvers), een overblijfsel uit de mijnbouwtijd. Tegen een uur pauzeren op een bankje met weids uitzicht. De temperatuur is intussen al aardig op gelopen. Bij een van de laatste meertjes zijn enkele dappere tieners aan het zwemmen. Om 15.45 uur zijn we terug bij de camper en rijden door om nog wat camperplaatsen te bekijken. De eerste camperplaats is in Osterode is bij Waldcampingplatz Eulenborg. We hebben buurt met de campingeigenaar, die alle tijd voor ons neemt. Dit is een ideale plek, want camperaars mogen van de campingfaciliteiten gebruik maken, b.v. wasmachine, douche, zwembad. Een tweede camperplaats is bij Aloha Aqualand eveneens in Osterode. Op zich een aardige plek met alles wat je nodig hebt, maar wel tegen de snelweg aan! In Northeim is de staplek nu een reusachtige LIDL parking, opgedoekt dus. De 2e hier is vlak naast de snelweg, bij de Freizeitsee. We hebben geen zin om hier te blijven, veel te rumoerig. We besluiten voor de overnachting naar het 15 km verder gelegen Einbeck te gaan. We vinden een rustige plaats, in de schaduw, naast het zwembad; er staan een stuk of 10 campers. Een goede stek voor vannacht.