nartentinekenoordkaap14.reismee.nl

De Noordkaap bereikt

Zaterdag 14 juni 2014 Lakselv voorbij….

Precies een maand zijn we nu op pad en we hebben al zo veel gezien dat het veel langer lijkt. Was het gisteren een dag van veel kilometers rijden, vandaag is het een wandeldag. We beginnen met de wandeling vanaf de parking waar we hebben overnacht. Het is vooral een geologische wandeling. Langs de gemarkeerde route staan een heleboel informatiepanelen. Het gaat om bijzonderheden over het gesteente, wanneer en hoe het hier terecht is gekomen en hoe oud het is. Een leerzame en mooie tocht, waarbij de terugroute vlak langs het water loopt en uitzicht geeft op het Porsangerfjord. Onderweg is een schuilhut waar je je in een logboek kunt registreren als bezoeker. Na twee uur is het rondje klaar en rijden we naar Lakselv, dat aan het hoofd van het grote Porsangerfjord ligt. Het is een verkeersknooppunt want het ligt op de route Alta – Kirkenes die kruist met Inari(F) – Noordkaap, compleet met vliegveld, hotels, winkels en camping. De stad is officieel 3-talig: Fins, Samisch en Noors. We doen er boodschappen en proberen een internetpunt te vinden. Dat laatste lukt helaas niet. Zo’n 10 km in noordelijke richting aan de E6 eten we een hapje op een parkeerplaats met riant uitzicht. In de tussentijd stoppen er twee volle touringcars met toeristen die hier even een foto/rook/plaspauze houden. Ja we zitten nu echt op de route naar de Noordkaap! Nog 180 km. Een eindje verder ligt het Nationale Park Stabbursnes. Volgens de info uit onze gidsen zijn er mooie wandelingen te maken. Dan doen we dan ook. We kijken even rond in het bezoekerscentrum en krijgen een foldertje waarin een van de wandelingen wordt beschreven. We hoeven alleen maar de rode paaltjes te volgen. De wandeling is zo’n 8 km en loopt door een zeer afwisselend en mooi gebied. Hoog boven het fjord is het uitzicht op deze zonnige dag natuurlijk schitterend. We zien verschillende keren in de verre verte regenbogen. We passeren een vogelkijkhut en zien van alles op het terrein voor ons. Er ligt een prachtig mooi rendier met groot gewei in het gras. Verderop zien we ganzen, allerlei eenden en twee keer een zeearend. Na de theepauze rijden we 15 km door naar de afslag naar Kolvik en een parkeerplaats waar de zgn. versteende trollen van Trollholmsundet te zien zijn. De plek is ook geschikt om te overnachten; er staat 1 Duitse camper. Het is nog een aardig eindje lopen naar de trollen, dus dat doen we morgen. Ondertussen staan we boven een mooi stukje “wetlands” waar we lange tijd Tureluurs en een Smient observeren. Vandaag dus maar 60 kilometer verder, maar met recht een vogel/wandeldag.

Zondag 15 juni 2014 Mageroya- Honingsväg – Knivskjelodden

Vanmorgen maken we dus eerst de wandeling naar de versteende trollen. Het verhaal gaat dat de trollen niet op tijd onder de grond waren voordat de zon op kwam en daarom in steen veranderden. Het is dik een kwartier lopen er naar toe en er staat een stevige frisse wind. De foto’s spreken voor zich. Dan gaan we onze route vervolgen; terug naar de E6 waar we de afslag bij Olderfjord nemen. De E69 naar het eiland Mageroya en Nordkapp. Het gaat door de 7 kilometer lange tunnel die het vaste land met het eiland verbindt. Hoofdplaats op het eiland is Honingsväg, gelegen in een beschutte baai aan de zuidkant en aanleg plaats voor grote cruiseschepen en de Hurtigrute. We kijken er even rond in de haven en proberen te internetten bij het toeristenkantoor, maar de computer daar is buiten werking. Dan rijden we door; nog 30 km en we zijn bij het eindpunt. We rijden door een kaal en verlaten landschap met grote sneeuw/ijsvlaktes. We krijgen allerlei weertypes voor de kiezen: regen, hagel, natte sneeuw, storm, zon en regenbogen. We stoppen op de parking waar je een tocht kunt maken naar het echte noordelijkste punt: Knivkjelodden. Dit punt is alleen te voet bereikbaar en is 18 km heen en terug. Gezien het barre weer en de dikke sneeuwlagen die er hier nog liggen gaan we die wandeling nu niet maken. We overnachten op de parking en hopen dat het weer morgen beter en stabieler is. Nart waagt zich nog wel even een eindje de vlakte op om het terrein wat te verkennen, maar is al snel terug. Het waait te hard en af en toe zak je een halve meter in de sneeuw weg. Bovendien zijn er grote waterpartijen waar je door heen moet waden…Wat later op de avond waait er weer een heftige sneeuwstorm…gelukkig hebben we ons kacheltje!!

16-06-2014 Vandaag bereiken we de Noordkaap!!!