nartentinekenoordkaap14.reismee.nl

Verder naar Noord Duitsland

Woensdag. 21mei 2014. Einbeck – Bockenem- Salzgitter-Bad – Salzgittersee.

@#$%&*?!! Vreselijk kabaal maakt ons en alle medecamperaars om 7 uur al wakker. Zo te horen wordt vlak naast ons met een drilboor de harde grond open gehakt en met zwaar materiaal afgevoerd. Als het eindelijk even stil wordt (dat doet pijn aan je oren!) om 9 uur, gaan de werklui koffiepauze houden en rijden wij weg. Bockenem is onze eerste stop: eerst bij de Lidl en dan bij twee camperplaatsen; één bij een restaurant en één bij een zwembad met voetbalveld. We maken bij de laatste een korte wandeling door een parkje en pikken een cache op. De travelbug die er in zit laten we liggen want zijn doel is het voetbalstadion in Gelsenkirchen. De temperatuur is ondertussen al over de 25 graden. Om 11.30 rijden we weer verder naar Salzgitter-Bad, waar bij het Thermesol bad een eenvoudige nieuwe plek bij een wandelbos is gemaakt. We vinden hier nog een cache aan een vijvertje en rijden dan weer door. 16 km verder komen we op een grote parking annex camperplaats bij de Salzgittersee. Het is er tamelijk druk. Geen wonder op deze zomerse dag (inmiddels 27°C in de schaduw!) dat de mensen de waterkant van dit multifunctionele meer opzoeken. Je kunt er zwemmen, zeilen, roeien, kanoën en waterskiën aan een trekkabelbaan. Na de lunch maken we een wandeling om het meer en pikken bij een van de twee uitkijktorens een cache op. Dit pad trekt trouwens veel skeeleraars, wandelaars, joggers en fietsers. In de struiken en bomen langs de waterkant zingen de vogels luid. We zien kramsvogels,eksters, kraaien, merels, spreeuwen, eenden,meerkoeten, waterhoentjes, ganzen, zwanen en futen. We komen twee keer langs een zandstrand, wat speeltuintjes,een trap- botenverhuur en een aantal speelterreinen. Een gedeelte is voor surfers bestemd. Tegen vieren hebben we het rondje voltooid en we besluiten hier te blijven. De stoelen worden buiten gezet, een drankje erbij en genieten maar. Later halen we nog een ijsje bij een Italiaanse ijsauto, die hier een rondje maakt. Heerlijk.

Donderdag 22 mei 2014. Salzgittersee – Wolfenbüttel – Königslutter am Elm.

Welpotverdrie!!! Alweer worden we met kabaal gewekt! Weliswaar een uurtje later dan gisteren maar leuk is anders. Het gras moet blijkbaar vlak achter onze camper gemaaid worden. Opnieuw een dag met tropische temperaturen. Het gaat eerst naar Braunschweig. Het is een drukke locatie waar we even buurten met twee Duitse mannen uit Oldenburg, die de verre omgeving afstropen voor rommelmarktspullen. Ze gaan graag naar Nederland (Groningen) mede omdat de mensen daar geen flauw idee hebben wat hun spullen op kunnen leveren! In Wolfenbüttel is tegen het spoor een camperplaats met 2 plekken en 4 stroompunten!? Een multicache over allerlei soorten bomen in het park ernaast levert veel lopen en toch geen eindcache op. Een cache die bij het Slot er vlak naast verstopt ligt, mislukt, omdat de middelbare school, die daarin is gevestigd, net uit is en er dus te veel volk rondhangt. Na de lunch en water tanken gaan we net na tweeën weer eens een flink stuk verder.

Vienenburg ligt vlak bij een groot meer en in Hornburg kun je overnachten bij een restaurant. In Schöppenstedt is nu een kermis op het terrein. We kunnen tussen de woonwagens nog net een camperbordje ontdekken. Om 16.45 uur bereiken we onze laatste stop voor vandaag: Köningslutter am Elm. We kunnen terecht op een camperplaats met 5 vakken, waar nog een andere camper staat. Het is vlak bij het centrum, een grote Edeka, restaurant en nog wat winkels. Na een kop thee beginnen we aan een wandeling door het zeer bezienswaardige stadje. Eerst door het oude deel van de stad, dan naar de zuidzijde, waar zich de Kaisersdom bevindt, een grote kerk met drie torens,een aparte entree en prachtig park er achter, compleet met kruidentuin, bruggetjes ,waterlopen en –valletjes. Hèt natuurmonument hier is de 800-1000 jarige Kaiser Lothar Linde naast de kerk. Terug bij de parkeerplaats lopen we even langs de winkels hier en kopen bij een Turkse kraam feta en olijven. Om 18.30 zijn we dan weer terug. Het is te warm om te koken dus houden we het voor vanavond bij een salade, gerookte makreel en brood met de Turkse hapjes. Om 21.00 uur is het nog steeds 27 graden en geen zuchtje wind.

Vrijdag 23 mei 2014 . Königslutter am Elm – Helmstedt –Wolfsburg- Gifhorn.

Vannacht kregen we een flinke onweersbui op ons dak. ’s Morgens is het weer droog en gelukkig wat afgekoeld. Vandaag bezoeken we 6 camperplaatsen. Die in Helmstedt is door een poppentheater bezet. Campers mogen nu op de naastgelegen parking staan. Na wat heen en weer rijden komen we in Wolfsburg aan op de camperplaats bij VW's Autostadt. Het coördinaat was wat onduidelijk. Het verkeer in en uit Wolfsburg is compleet verstopt. Het gaat verder noordwaarts naar Gifburg; eerst even bij de supermarkt langs en dan door naar de camperplaats bij het Allerwelle zwembad. Na het invullen van het formulier, de foto's èn een kop thee beginnen we (natuurlijk) aan de verkenning van de omgeving. Net naast de camperplaats ligt een mooi stukje natuur rond twee meren, een molenmuseum, een Russisch-orthodoxe kerk en een “Klokkenpaleis”. Heel aparte gebouwen! We lopen in een grote boog om het museum heen en zien zo van allerhande wind – en watermolens uit diverse landen. Via de heel aardige oude binnenstad lopen we weer terug naar ons verblijf van vannacht. Nog 3 camperplaatsen en we zijn klaar met onze controle-taak in Niedersachsen.

Zaterdag 24 mei 2014. Gifhorn – Hankensbüttel - Bienenbüttel

Eerst het centrum in om bij de toeristeninfo te vragen naar een internetpunt; dat is de hoogste tijd! We kunnen in de bieb terecht maar mogen de usb-stick niet gebruiken dus dat schiet niet op. Dan maar naar de Mac-drive. Dat lukt gelukkig vlot; je moet eerst je gsm-nummer ingeven en dan krijg je per sms een inlogcode voor een uur gratis internet. Dan de laatste camperplaatsen langs (bij een kampeerartikelenwinkel, een zwembad en een sportterrein); in Hankensbüttel plakken we de laatste controlesticker. Vanaf hier is het nog zo’n 250 kilometer naar Putgarden waar we de oversteek naar Denemarken willen maken. Ondertussen hebben we 1000 km op de teller. Nog even het een en ander inslaan aan boodschappen. Veel wijn hoeven we niet te kopen want in Noorwegen mag er maar 3 liter mee genomen worden. We rijden alvast een stuk noordwaarts , Uelzen voorbij en stoppen bij Bienenbüttel. Een mooie gezellige plek met naast de normale service, gebruik van wc, douche en wasmachine. Een aardige man komt ons wat informatiefolders brengen over bezienswaardigheden hier: een kunstwandeling en een kaart van de omgeving. Ik stop de wasmachine vol en we zitten nog een tijdje buiten totdat er een erg donkere lucht aan komt en een paar minuten later de hemel losbarst. De was moet morgen dan maar opgehangen worden. Kunnen we ondertussen nog een wandeling maken.

Zondag 25 mei 2014. Bienenbüttel – Neustadt in Holstein aan de Oostzee.

‘s Morgens wordt de was van gisteren buiten gehangen. De lucht is wat bewolkt en we gokken erop dat het niet zal gaan regenen. Van elf tot half twee maken we de Skulpturenwanderung (van het foldertje dat we gisteren kregen). Deze begint bij de brug naar het dorp, en volgt het riviertje de Ilmenau. Onderweg krijgen we diverse beeldhouwwerken/ plastieken te zien; deze zijn gemaakt door kunstenaars die hun inspiratie aan de Ilmenau ontleenden. Opvallend is de grote variatie: houtsnijwerk, granietbewerking, rvs-materiaal en ijzersmeedwerk. De spiegelende rvs platen, die het mogelijk maken de rivier over een pad te projecteren en de windharp zijn heel apart. Maar de wandeling gaat ook door een heel mooi stukje natuur, genieten dus van massa’s zangvogels, vlinders en libelles. Het contrast met de doorgaande weg verderop en de trein die elke 10 minuten langs komt is groot. Intussen is de lucht een flink eind open getrokken en zo zal het de rest van de dag blijven.

Na de lunch rijden we om 14.45uur aan. Het gaat om Lünenburg heen en Lübeck voorbij. Tegen zes uur rijden we de camperplaats in Neustadt in Holstein op, aan bij de Oostzee. We lopen een eindje om, kijken aan het strand volgen een wandel-fietspad net achter de duinen door. Daar zien we dat je hier moet betalen om op het strand te mogen. In het laagseizoen €1,25 per dag, in het hoogseizoen €2,50! Dat geld gebruikt men om het toerisme te bevorderen!! We komen nog enkele bewerkte stenen tegen, die hier terecht gekomen zijn vanwege een cultuur happening. Er zit wel mooi werk bij. We zijn van plan om morgen in een “streep” door te rijden naar zuid Zweden, via Puttgarden – Rodby ferry en de Sontbrug.